СКУЛЬПТУРЫ ИЗ МРАМОРА
БОРИСА КАЧЕРОВСКОГО
Борис Вениаминович Качеровский (род. в 1942 году). Член союза художников России.
Скульптуры созданы Борисом Качеровским в 1999-2002 гг. по приглашению директора Центра «Аркаим» Геннадия Здановича. За четыре года большую часть времени скульптур жил и работал на Аркаиме, в одном из вагончиков, обустроенном под мастерскую. В проекте был целый парк скульптур. Для музея под открытым небом были выполнены две работы, подаренные Центру «Аркаим» в 1999 и 2001 гг.
«Я всегда желаю возможности делать большие работы… Потому что это радость необыкновенная, когда работа рождается. И нет ощущения, что ты ее делаешь. Как будто кто-то тебе ее дарит, а ты любуешься», – признавался Борис Качеровский.
«Аркаимский восход». Мрамор. 1999 г.
Сам автор комментировал скульптуру следующими словами: «Лошадь была на Аркаиме священным животным. Лошадь тогда впервые на Земле стали приручать. И это было открытие в то время, равное – как сегодня космическому открытию. Потому что сообщение между людьми очень сильно увеличилось. Скорость увеличилась. А удила тогда были веревочными, и лошадь слушалась того, кого любила. А чаще всего это была женщина».
Изначально скульптура содержала образы лошади и женщины и была установлена на склоне горы Шаманка. После повреждения и переноса ее в современное место Борис Качеровский переработал скульптуру в новом образе.
Сейчас она расположена возле того места, где создавалась: на склоне горы Грачиной (горы Любви), там, где находилась мастерская скульптора.
«Пробуждение России». Мрамор. 2001 г.
О скульптуре Борис Качеровский говорил: «Мне так кажется, что культура России начнет возрождаться с Аркаима… Туда настолько разные люди приезжают. Там уникально. Люди не просто разных наций, разных религий съезжаются и молятся вместе… И никто никому не мешает, все друг друга любят».
Женский лик скульптуры передал образ молодой жены Бориса Качеровского – Светланы Аббясовой, с которой он познакомился на Аркаиме.
«Сзади я решил сделать Христа – впечатление от Туринской плащаницы. Т.е. меня интересовал Христос, который был живой, во плоти, ходил среди людей. А не тот, который канонизирован и превращен в икону. И когда два образа слились вместе, то я понял, что Россия выходит замуж за Христа, время пришло. А раз выходит замуж, значит нужны два свидетеля, как два защитника – мужской и женский по бокам. Вот так родились боковые образы».
MARBLE SCULPTURES
BY BORIS KACHEROVSKY
Boris Veniaminovitch Kacherovsky (born in 1942). Member of the Union of Russian Artists.
The sculptures were created by B. Kacherovsky in 1999-2002, in response to the invitation by Gennady Zdanovich, director of the Arkaim Center. During these 4 years, the sculptor was mostly living and working in Arkaim, in one of the living trailers equipped as a studio. The project provided for an entire park of sculptures. Two pieces were created for the open-air museum and presented as a gift for the Arkaim Center in 1999 and 2001.
“I always yearn for opportunities to make large pieces… Because this is an extraordinary joy, when your work is being born. And you don’t feel as if you were making this. It is as if someone were offering this to you, and you just stay there admiring”, B. Kacherovsky confessed.
Arkaim Sunrise. Marble. 1999
The author himself made the following comment on this sculpture: “In Arkaim, the horse was a sacred animal. That was the first time on Earth when people started to domesticate horses. And back then, it was a discovery, equal to the space discovery of nowadays. Because people became much better connected. The speed increased. And the bridle-bit at that time were made of rope, and the horse would obey the one whom she loved. And most often, this would be a woman”.
Initially, the sculpture contained figures of a horse and a woman, and was installed on the slope of the Shamanka Mountain. After the sculpture was damaged and transferred to the place of its actual location Boris Kacherovsky revised it and created a new image for it.
Now it is located close to the place where it was originally created: on the slope of the Grachinaya mountain (mountain of Love), where the sculptor’s studio had been located.
Awakening of Russia. Marble. 2001
Boris Kacherovsky was saying the following about this sculpture: “It seems to me that the renaissance of Russian culture will begin from Arkaim… People who get there are so very different. That’s a unique place there. People of not just different nations, but of different religions come together and pray together… And nobody is disturbing anyone, they all love each other”.
The female face of the sculpture translates the image of Svetlana Abbyasova, Boris Kucherovsky’s young wife whom he met in Arkaim.
“I decided to put Christ in the background, the impression produced by the Turin Shroud. That is, I was interested in the Christ who was alive, embodied, who was walking among the people. And not in the one who got canonized and transformed into an icon. And when the two images merged together, then I understood that Russia was about to marry Jesus, the time had come. And if she is getting married, then there should be two witnesses, two protectors, the male and the female ones, on their sides. That’s how the lateral images were born”.